Modelele fundamentale ale motivatiei noastre

Arhetipurile sunt presetarile umane fundamentale ale experientei noastre. Intr-un fel, orice actiune – indiferent cat de pretentios-rationala se asuma – are in ADN-ul ei o parte irationala, care tine de ceea ce ne misca, ne motiveaza, ne energizeaza. Prin simpla lor prezenta, arhetipurile evoca emotii adanci si puternice.

Am definit 12 tipuri primare umane,care simbolizeaza motivatiile funadamentale ale omului. Fiecare tip are propriul set de valori, sensuri si trairi de personalitate. Si fiecare tip isi gaseste exprimarea in activitate, sub o forma sau alta. Cei mai multi dintre noi, daca nu toti, au mai multe arhetipuri active in orice perioada a vietii noastre, arhetipuri care joaca un rol determinant in constructia dinamica a personalitatii. Cu toate acestea, un arhetip tinde sa domine in general.

Archetypes-chart-poissy

Imagineaza-ti o forta de neoprit, care se manifesta sub multe aspecte, in fiecare zi a existentei tale. Mai mult decat atat, de fiecare data cand se manifesta, nu are nimic de-a face cu ceea ce iti place sau cu ceea ce consideri ca este “bine”.  Numai atunci cand ne confruntam si recunoastem prezenta arhetipului in noi, in viata noastra cotidiana, putem utiliza influenta sa puternica in a creste si a ne dezvolta.

Ei bine, avand o perceptie corecta asupra prezentei arhetipurilor, poti adeseori sa detectezi atat tipul de energie care il anima pe colegul, partenerul, seful sau clientul tau. Si astfel poti interveni in mod autentic, imbunatatind relatia cu el. Mai mult decat atat, in coaching este fundamental sa ai o relatie foarte buna cu potentialul clientului sau al organizatiei-client. De cele mai multe ori, acest potential apare ca o prezenta imateriala. Adica un arhetip. O intrebare foarte buna ar putea fi:

“Daca locul/compania aceasta ar avea un spirit, cum ar arata? Ce ar face?”

Arhetipurile pot fi de asemenea folosite constient si asumat in procesele de recrutare si de marketing pentru a atrage candidatii sau pentru a promova personalitatea organizatiei tale. Sau la motivarea intregii populatii de angajati, printr-o comunicare tintita catre orizontul fundamental al irationalitatii noastre colective.

De aceea, am inclus cateva exemple de arhetipuri pe care le intalnesc foarte des in practica mea de coaching in organizatii. Mai mult decat atat, am incercat sa exemplific si cateva “culturi arhetipale”, in organizatiile suficient de vizibile din business-ul globalizat.

Iata-le:

Nevinovatul

  • “Liber sa fim doar tu si eu!”
  • Definit prin credinta si optimism
  • Utopic, traditionalist, naiv, mistic, sfant, romantic, visator
  • Brand-uri:  Coca-Cola, Zewa, orange, Renault

Inteleptul

  • “Adevarul te va elibera!”
  • Definit prin intelepciune si inteligenta
  • Expert, savant, detective, consilier, ganditor, psiholog, academician, cercetator, planificator, professional, mentor, contemplative
  • Brand-uri : BBC, McKenzie, Big 4

Exploratorul

  • „Nu mai bloca!”
  • Definit prin ambitie si abilitatea de a fi ei insasi.
  • Cautatorul, iconoclastul, individualistul, hoinarul, pelerinul
  • Brand-uri: O2, Amazon, Lonely Planet

Eroul

  • „Unde exista o dorinta, exista o cale!”
  • Definit prin competenta si curaj
  • Razboinicul, cruciatul, salvatorul, supereroul, soldatul, dragon slayer, castigatorul,
  • Brand-uri: Nike, Ford, British Airways

Rebelul

  • Regulile sunt facute pentru a fi incalcate!”
  • Caracterizat prin libertate radicala
  • Haiducul, Revolutionarul, omul salbatic, inadaptabilul, iconoclastul
  • Brand-uri: Harley Davidson, Converse, D&G

Magicianul

  • „Fac ca lucrurile sa se intample!”
  • Definit prin a fi cel ce gaseste solutii win-win
  • Vizonar, inventatorul, liderul carismatic, saman, vindecatorul, omul-medicina
  • Brand-uri: Sony, Mastercard

Persoana obisnuita

  • “Toti barbatii  si toate femeile sunt creati egal!”
  • Definit prin realism, empatie si lipsa de prefacatorie
  • Vechiul baiat bun, omul obisnuit, persoana de alaturi, realistul, cetateanul solidar, vecinul bun, majoritatea tacuta
  • Brand-uri: Aldi, Heinz, Uber

Iubitorul

  • „Tu esti singurul!”
  • Definit prin pasiune, recunostinta, apreciere si angajament
  • Partenerul, prientenul, intimul, entuziastul, senzualul, sot, cel ce construieste echipe
  • Brand-uri: Virgin Atlantic, Hilton

Glumetul

  • „Traiesti o singura data!”
  • Definit prin bucurie
  • Prostul, jonglerul, comediantul
  • Brand-uri: Haribo, Skittles, Old Spice

Asistentul maternal

  • „Iubeste-ti aproapele ca pe tine insuti!”
  • Caracterizat prin responsalilitate si leadership
  • Sfantul, altruistul, parintele, ajutorul, suportul
  • Brand-uri: Johnson & Johnson

Creatorul

  • „Daca iti imaginezi ceva, acel ceva poate fi facut!”
  • Caracterizat prin creativitate si imaginatie
  • Artistul, inovatorul, muzicianul, scriitorul, visatorul
  • Brand-uri: Lego, Mont Blanc, Nikon

Conducatorul

  • „Puterea nu e totul, este singurul lucru!”
  • Caracterizat prin responsabilitate si leadership
  • Seful, leaderul, aristocratul, maganerul, administratorul,
  • Brand-uri: Microsoft, Goldman Sachs, HMRC

 

Identificandu-le, afli imediat sursa motivatiei. Clarificandu-le, vei gestiona cu usurinta ceea ce in coaching numim „potential de dezvoltare”. Atentie numai sa nu le confunzi cu …cele active la tine!

Succes!

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *