Shaping the future – Executive Presence

Pe 23 noiembrie am participat la conferinţa anuală “CEO Conference – Shaping the Future”. A fost o plăcere să vorbesc la acest eveniment organizat impecabil de către partenerii mei de la Doing Business.

Subiectul dezbătut de mine a fost Executive Presence. Am definit alături de participanţi conceptul de prezenţă, stâlpii care îl susţin şi puterea personala în această circumstanţă.

O să prezint în acest articol câteva dintre informaţiile pe care am avut plăcerea să le împărtăşesc în cadrul evenimentului şi care reprezintă punctele cheie ale capitolului prezenţa executivă.

1. La ce se referă prezența?

  • În general, la starea sau condiția de a fi prezent, într-o situație sau în interacţiunea cu o persoană. Aceasta poate avea un impact ridicat în performanţa profesională, prin faptul că se bazează pe un set de abilităţi ce au la bază un substrat al gândirii critice.
  • Atunci când suntem conștienți de prezența noastră, reflectăm o stare interioară care se află în echilibru, atât emoţional cât şi psihologic, în situaţiile dificile şi stresante de zi cu zi

2. Puterea personală

Calitatea indispensabilă a unui om de afaceri, care se referă la preluarea responsabilității în ceea ce privește viața personală, deciziile, situațiile în care ne regăsim zi de zi.

Ce-i drept, nu putem controla toți acești factori, însă, putem întotdeauna să decidem asupra răspunsului pe care îl avem privitor la un eveniment, o persoană, un comportament.

Afirm cu bucurie că în timpul acestei prezentări, audiența a fost deschisă către subiectele explorate. Receptivitatea și înţelegerea acestor elemente necesare reușitei în business sunt primul pas către transformarea vieții tale.

Îți voi lăsa mai jos două întrebari asupra cărora poți reflecta pentru a-ți evalua puterea personală.

  • Cât control simt că am asupra vieții mele?
  • Obișnuiesc să fac lucruri pe care nu mi le doresc și pe care îmi este foarte greu să le controlez?

Citește mai mult

O reţetă de succes

Când vorbim despre performanţa de leadership ne întâlnim adesea cu concepte care nu se mai potrivesc situaţiilor actuale. Problema este una veche, iar mie îmi place să o numesc “problema reţetelor de succes”.

În loc să luăm o regulă, un sfat şi să căutăm să evoluăm adaptând-o circumstanţelor în care ne aflăm, preferăm să stagnăm şi să mergem după principiul  “dacă un înţelept a zis”. Ce vreau să spun este că trebuie să privim din alt unghi şi să trecem de la un leadership convenţional la unul permisiv.

Leadership-ul convenţional e reţeta bătută în cuie, care nu se mai potriveşte cu schema organizaţională şi face mai mult rău decât bine. În schimb leadershipul permisiv ne învaţă cum putem să ne coordonăm activitatea în aşa maniera încât să ne atingem obiectivele eficient.

În activitatea mea de coaching în România am învăţat să iau o serie de reguli prestabilite şi să le pun în oglindă pentru a putea reflecta la modalitatea în care putem să ne schimbăm viziunea asupra leadershipului.

15139588_1769659996616121_1393259148_n

  1. Leadership-ul convenţional (C): începe prin cuantificarea sarcinilor şi structurarea lor într-o serie de foi de lucru.

   Leadership-ul permisiv (P): începe prin înţelegerea modului în care funcţionează compania, dinamica ei şi cum pot fi acestea adaptate la o serie de task-uri.

  1. (C): consideră că liderul trebuie să împingă obţinerea rezultatelor, să realizeze măsurători pentru a stabili exact performanța individuală.

    (P): susţine că este mai indicat să îi determine pe cei din jur să îşi atingă rezultatele, transformând atingerea obiectivelor în ceva ce ei îşi doresc.

  1. (C): consideră că performanța poate să fie planificată și controlată (prin atitudine de tipul “facem totul ca la carte și nimic nu va da greş” sau folosind abordări raționale).

    (P): înțelege complexitatea dinamicilor sociale din organizație. Încurcăturile, partea informală, spontaneitatea, prezente în fiecare zi, spun că managerii sunt într-o situație paradoxală: sunt „în control” şi în același timp nu au nici un fel de control.

  1. (C): cere indivizilor să îndeplinească obiective specifice şi să atingă rezultate predeterminate (pe baza unor planificări care nu se mai potrivesc în situațiile actuale).

     (P): le permite angajaţilor să lucreze la cel mai bun nivel prin faptul că le lasă libertatea de a-și alege ei obiectivele și modul de planificare.

  1. (C): cere respectarea proceselor rigide „de management al performanței „și a procedurilor predefinite de setarea rolurilor deţinute de angajaţi.

    (P): încurajează oameni să se îndrepte către poziţii care se află în concordanţă cu capacităţile lor.

Astăzi, 22 noiembrie voi participa la Brașov Business Elite. Primul eveniment adresat liderilor comunității locale de business și organizat de Autonom. În cadrul acestui eveniment  voi vorbi pe larg despre interferenţele de leadership, dar şi despre cum putem să le depăşim.

Citește mai mult

Prima impresie, “dragostea la prima vedere” în mediul de afaceri

Atunci când vorbesc despre Prezenţa Executivă, în 2016 am întâlnit uneori păreri contradictorii. Lucrul acesta se întâmplă deoarece am afirmat adesea că oamenii te pot judeca şi decide din momentul în care intri pe uşă dacă eşti sau nu capabil de o carieră în mediul de afaceri. Stabilind acest lucru doar pe baza aspectului estetic şi a manierei în care transmiți un mesaj.

Inconștient, toți facem asta: ne formăm o primă opinie despre cineva în funcție de cum arată, cum merge, cum vorbește. Nu o spun doar eu. Cercetările în acest domeniu evidenţiază clar cum aceste elemente influenţează considerabil percepțiile în mediul de afaceri.

 15086457_1765959046986216_1285953446_n

“First impressions are the „love-at-first-sight‟ of the business world “ – Allan Pease

Frank Bernieri de la Universitatea din Toledo, evidenţiază importanţa Prezenței Executive, analizând condiţiile în care au loc o serie de interviuri. Indiferent de vârsta şi experința candidatului, acesta a observat că primele 15-20 de secunde au fost cruciale. Durata interacțiunii a fost irelevantă și prima impresie a fost şi cea decisivă. Modul în care intri în cameră, strângerea de mână şi limbajul non-verbal se dovedesc a fi factorii cheie care stabilesc exact poziţia pe care poţi să o ai.

O altă cercetare care trebuie luată în considerare, atunci când vorbim despre primele impresii în cazul unui interviu, este cea realizată de cei de la Monster.co.uk. Aceştia au discutat cu 273 de manageri și 3,286 de angajați despre experienţa interviului și au descoperit următoarele aspecte:

  • 55% dintre aceştia au afirmat că un element definitoriu a fost strângerea de mană, dar că primul element notabil este aspectul estetic;
  • 70% dintre angajatori au recunoscut că sunt influenţaţi şi iau decizia finală pe baza primei impresii;
  • 60% sunt convinşi de strângerea de mână;
  • 58% apreciază calitatea micilor conversaţii;
  • 50% apreciază ţinuta.

Mediul de business românesc trebuie să înceapă să dezvolte conceptul de Prezenţă Executivă şi să nu îl considere a fi un element superficial. De când practic coaching în Roamânia am înţeles necesitatea acestui concept în mediul de afaceri şi de aceea am decis să investesc în cea mai importantă resursă a afacerilor: oamenii. Pe data de 16 noiembrie voi fi la Teatrul Elisabeta şi voi vorbi despre elementele care te ajută să stabileşti o primă impresie care să te conducă la performanță.

Citește mai mult

Un zbor clandestin deasupra unui cuib de coachi

Atunci când am început să practic coaching în România am ştiut că piaţa o să evolueze atât de mult încât să îmi permită să fac acest lucru la un cel mai înalt nivel. Am ajuns astăzi, după 16 ani, să pot să vorbesc din experiență despre evoluția acestui domeniu profesional, fără teamă. Sigurul lucru care mă face să am îndoieli, nu ţine de mine sau de echipa mea, ci de ceilalţi care profesează în această industrie într-un mod clandestin.

Deoarece încă mai există neînţelegeri asupra conceptului de coach în România, mulţi îşi permit să îşi asume un statut în acest domeniu fără a avea experienţa necesară. Numărul celor care se consideră coachi fără să aibă cunoştiinţele necesare a crescut considerabil. Nu aş vrea să fiu răutăcios sau să creez impresia denigrării colegilor mei, doar că o anumită delimitare trebuie să fie făcută.

Citeam acum câteva zile, împreună cu echipa mea, un articol realizat de o anumită doamna care afirmă că se află în această sferă profesională. M-am amuzat. Dânsa, pe lângă activitatea de coaching pe care susţine că o practică, mai vine în ajutorul oamenilor de afaceri şi cu anumite materiale precum uleiuri parfumate care au puterea de a te ajuta în sfera financiară. Nu vreau să afirm că latura emoţională sau spirituală nu este importantă. Sau că nu trebuie să lucrăm în această direcţie. Dar nu aş vrea ca aceste două concepte să se amestece.

Ceea ce eu şi colegii mei facem în activitatea de coaching ține mai mult de o înţelegere perfectă a sistemului organizaţional al unei companii şi de cum poţi, în mediul corpoarate să treci peste anumite probleme care apar şi te împiedică să îţi atingi obiectivele profesionale.

Un alt lucru pe care încerc de ceva vreme să îl transmit şi care o să se şi întâmple la Workshopul de pe 16 noiembrie este prezența executivă. Asemănător cazurilor menţionate mai sus, totul ţine de mesajul pe care îl transmitem şi de imaginea pe care o prezentăm. Nu este de ajuns să spui că ai experienţă într-un anumit domeniu. Nu e de ajuns doar să te promovezi. Trebuie să înveţi cum să faci asta într-o manieră elegantă din care să poţi să beneficiezi şi care să te ajute să evoluezi permanent.

Mă bucur că am fost invitat să fac parte din invitații emisiunii Zbor deasupra unui cuib de coachi. Un loc în care eu şi colegii mei putem să vorbim deschis despre această sferă profesională.

Emisiunea va fi difuzată vineri, 11 noiembrie pe RFI de la 13:30 la 14:00. Vă invit să o ascultați pentru a înţelege mai multe despre activitatea mea şi a colegilor mei.

Citește mai mult

Aspectul tău face diferenţa?

Atunci când am început să dezvolt piaţa de coaching în România mi-am dat seama de importanța aspectului estetic. Oamenii încă mai judecă o carte după copertă, iar asta cred se vede cel mai bine în domeniul vânzărilor. Atunci când trebuie să te întâlneşti cu prospecţi ai la dispoziţie o perioadă scurtă de timp în care să îi convingi de muncă pe care o faci şi de capacitatea ta profesională.

Ideea Workshopului Prezență Executivă a apărut după o discuţie cu o bună prietenă care lucrează în domeniul vânzărilor şi care mi-a povestit o situaţie absolut ridicolă pentru scena afacerilor în 2016. Aceasta povestea stupefiată de prezenţa executivă a unuia dintre clienţii săi, care a venit la o şedinţă îmbrăcat mult prea “lejer“ pentru contextul întâlnirii. Situaţia în care a fost pusă a făcut-o să realizeze că îi place să regăsească ideea clasică de gentleman, de business man, care respectă munca pe care o face prin ţinuta şi prezenţa pe care o adoptă.

 sdsadasdasasdasd

“Îmi plac oamenii eleganţi şi gentlemanul clasic. Nu mă mai regăsesc de mult în mediul antreprenorial.”

Într-o situație de afaceri  siguranţă  apare şi se bazează pe mai mulți factori. Oamenii capătă încredere dacă observă la tine un simţ etic, o capacitate organizatorică şi  faptul că eşti sigur pe ceea ce prezinți. Aceste calităţi, care se găsesc adesea la agenţii de vânzări trebuie să fie reflectate şi prin aspectul pe care îl deţin.

Un studiu din 2010 realizat de cei de la Newsweek arată că 64% din managerii care fac angajări în domeniul vânzărilor, afirmă că aspectul estic reprezintă un factor esenţial în procesul de angajare. Şi aşa este şi normal. Credibilitatea firmei trebuie reflectată prin imaginea angajaţilor. Nu poţi să pretinzi calitatea serviciului sau produsului tău dacă imaginea ta nu proiectează acest lucru.

Pe data de 16 noiembrie ne întâlnim la Teatrul Elisabeta, la Workshop Prezența Executivă şi vorbim despre aceste elemente necesare în mediul de afaceri, dar şi despre cum poţi să proiectezi o imagine perfectă aflată în concordanţă cu poziţia ta profesională.

Citește mai mult

Cum depășesc liderii autentici dificultățile în comunicare?

Din experiența mea de coaching în România, observ tot mai des că marea problemă cu care se confruntă adesea oamenii de afaceri pleacă de la o tendință universală de a crede că sunt destul de buni la capitolul comunicare. În realitate lucrurile nu stau chiar așa, nici măcar în cazul în care comunicarea se face cu persoane apropiate.

Atunci când vorbim cu oameni pe care îi cunoaştem, avem tendința de a face presupuneri cu privire la ceea ce ei înțeleg. Acest lucru nu se întâmplă atunci când vorbim cu persoane străine. Maniera de a supraestima cât de bine comunicăm (și cât de bine suntem înțeleși) este atât de răspândită încât psihologii au chiar și un nume pentru ea: closeness-communication bias.

La fel cum am afirmat de nenumărate ori, atuul unui lider şi cheia oricărei reţete de succes este comunicarea. Liderul are nevoie, mai presus de toate, să inspire atât prin acțiunile sale cât și prin maniera în care reușește să transmită un mesaj. Majoritatea liderilor pot atinge acest prag prin înțelegerea celor cu care comunică și prin abilitatea de a vorbi direct cu nevoile lor într-un mod în care ei sunt gata să audă.

 Listen-and-communication-1024x654

“The single biggest problem in communication is the illusion that it has taken place.”

-George Bernard Shaw

Iată câteva strategii pe care le poți aplica atunci te confrunţi cu probleme de comunicare:

  1. Dezvoltă capacitatea de a te adresa unui grup ca și cum ai purta o conversație individuală (fie că vorbești în cadrul unei întâlniri cu o echipă mică sau o adunare la nivel de companie). Indiferent de contextul comunicării este necesar să realizezi un nivel de intimitate în abordare, pentru ca fiecare participant din camera să simtă că vorbești cu el. Pentru a realiza acest lucru trebuie să încerci să fii autentic emoțional și să emani aceleași sentimente, energie și atenție care s-ar regăsi într-o conversație unu-la-unu (spre deosebire de anxietatea care apare în cazul unui discurs în fața unei mulțimi).
  2. Ascultă pentru a putea comunica! Una dintre ispitele cele mai dezastruoase pentru un lider este tratarea comunicării asemenea unei străzi cu sens unic. Pentru a putea transmite un mesaj autentic care să aibă impactul dorit este necesar să îți asculți interlocutorul și să nu cauți să ai mereu ultimul cuvânt.
  3. Pentru un lider este important să poată realiza o legătură emoţională cu interlocutorii săi. Maya Angelou spunea “Oamenii vor uita ce ai zis și făcut, dar nu vor uita niciodată cum i-ai făcut să se simtă.”  Tratează lucrurile cu transparență şi simplitate. Fii uman. Arată-le celor din jur ceea ce te inspiră și ce te face să continui. Acest lucru te va ajuta să te apropii şi să stabileşti o legătură mai bună cu interlocutorii tai.

Aceste sugestii pot părea neimportante dar reprezintă detaliile care modifică întregul scenariu de comunicare. Tendința de le ignora este mare și în numeroase cazuri este punctul de debut al eșecului.

Workshop-ul Prezența Executivă exploatează și tratează în detaliu aceste probleme precum și manierele în care se pot depăși. Comunicarea rămâne atuul cheie al unui lider de succes. Acest eveniment va aborda atât subiecte din aria tematică a comunicării, cât şi din cea a comportamentului şi imaginii profesionale.

La finalul zilei de 16 noiembrie toţi participanţii vor putea să afirme că au consolidat fundația dezvoltării lor profesionale.  Eşti invitat!

Citește mai mult

10.000

Astăzi este despre cifre.

Despre cum am evoluat și cum continui misiunea pe care mi-am propus-o atunci când am pornit pe acest drum alături de RoCoach: să fim centrul  dezvoltării coaching-ului în România și în zona de sud-est a Europei. Să transformăm culturi organizaționale, să ajutăm liderii de business în schimbarea mentalităților și structurilor care nu dau rezultate și care nu ating performanța.

Am trecut de limita de 10.000 de ore de coaching. Plătite. Cu clienți reali.

Vorbim statistic și generalizând lucrurile stau cam așa: clienții mei sunt 60% corporatiști, 30% antreprenori și 10% provin din alte medii de activitate. Peste 50 de CEO din multinaționale mari și foarte mari.  Cu o activitate ce impactează mii de angajați.

iphone-wallpapers-94

Uitându-mă la ultimii ani în care am profesat, afirm cu bucurie că a crescut interesul pentru coaching în România: 75% dintre programele pe care le-am facilitat au fost de coaching executiv individual, iar 25% se axează pe coaching executiv de echipă.

Am plecat de la premisa că voi lucra în România și în sud-estul Europei, însă în toți acești ani am implementat și dezvoltat programe în:

  • Austria
  • Bulgaria
  • Grecia
  • Cehia
  • Slovenia
  • Germania
  • Franta
  • UK
  • US
  • Filipine
  • Singapore

Ideile călătoresc rapid, departe, deschid uși, minți și noi oportunități.

Mă simt recunoscător și țin să mulțumesc din nou pentru cele două premii locale care mi-au fost acordate, dar și pentru recunoașterea internațională.

Toate acestea s-au întâmplat în 16 ani, cu o creștere de frecvență și număr în ultimii șase.

Știu cu certitudine că acesta este doar începutul a ceea ce îmi doresc să construiesc alături de colegii mei, de clienții mei și de toți cei care văd în transformare noi oportunități de creștere și dezvoltare.

Citește mai mult

Ai angajați sau lucrători?

În mai toată experiența mea de coaching în România, am lucrat cu oameni foarte angajați în ceea ce au de făcut la muncă. Rareori am întâlnit câte unul care doar muncea să îndeplinească sarcinile stabilite de șefii lui. Cu toate astea, există și astfel de oameni care doar bifează activități. Si pe acestia îi numesc, fără doar și poate,  lucrători. Pentru mine, un angajat este cineva care duce ideea de muncă mai departe, care vede potențialul în el și în ceilalți și încearcă prin toate mijloacele posibile să îl maximizeze.  Și aici intervine tema acestui articol, și anume angajamentul.

Angajamentul este definit de obicei ca un contract prin care cineva își pune serviciile la dispoziția altei persoane sau organizații. De fapt, angajamentul este mult mai mult decât atât. Eu îl ilustrez cel mai bine atunci când descriu pe cineva apropiat mie: ochi curioși, permanent atent, cu o energie greu de imaginat, mereu pregătit pentru noi provocări, pune întrebări și cere, adesea caută singur răspunsurile. Vrea mereu să fie cu un pas înaintea celorlalți, să găsească el soluția, sau chiar problema!  Știe că cel mai important este să faci lucrurile cu pasiune și să iei din fiecare situație ceea ce ai nevoie să crești, să înțelegi, să te dezvolți.  Și un astfel de om poate doar să câștige, și odată cu el și organizația să înainteze.

puzzle

Și acum că tot am ajuns din nou să discutăm despre organizații, ce beneficii le poate aduce acest tip de angajat?

Imaginează-ți o echipă formată din oameni ca cel descris mai sus – e clar acum că asta este cea mai bună abordare către  performanță, productivitate și rezultatele, iar de absenteismul și fluctuația de personal nici nu are rost să discutăm.

Mai mult decât atât, angajamentul este măsurat științific si oferă insight-uri valoroase pentru activitatea din organizații, și prin asta ajută la înțelegerea în profunzime a ceea ce merge bine, ce poate fi îmbunătățit sau chiar înlocuit.

De când practic coaching in România, am remarcat că angajamentul este ingredientul secret al echipelor – încă de la formarea lor, coeziunea și atingerea rezultatelor, implicit și a performanței.

Astfel, pot să afirm că angajamentul nu vine la pachet cu angajarea, ci se construiește în cadrul organizației prin cooperare, încredere reciprocă și… restul detaliilor le vei afla la Romanian Executive Summit 2016.

Te invit pe data de 6 octombrie să discutăm în amănunt despre angajamentul in fața contextului meu, al echipei și al organizației.

Intră aici: http://www.executivesummit.ro/ro/ și grăbește-te să îți rezervi locul la eveniment.

Citește mai mult

High Performance Coaches Do Not Offer Crutches to Olympic Runners!

The current business climate in Romania is very unpredictable, unstable and also interconnected. Regarding things from this point of view, companies should concentrate a lot on their most important resource: people.

Which obstacles can arise in teamwork? What are the blockages faced by a coach when working with a management team? What skills does a coach need in order to work at this level? But first of all… What is happening with the management teams nowadays?

From all points of view, the management team is the most important team in an organization. It has the strongest power to influence the way things work. Its decisions have repercussions not only upon the usual members of the organization, but also on the future of the company. Many of you might strongly wish to reach the management level. Many of you might actually be there and might realize that, most of times, the management team has too few resources and abilities to reach their objectives.

amsterdam-netherlands---july-07--rhys-williams-of-great-britain-in-the-starting-blocks-ahead-of-hi

The members of the management team are usually chosen due to their functional responsibilities. In addition, there is another criteria that, no matter how emotional it may sound, weighs heavily in the balance of expanding the management team: ‘X person can’t be left out, he’s … important’. Also, most teams don’t feel safe enough to assume until the end the design and the future of the company. Most times, the management teams are actually a group of senior managers, each of them owning their personal responsibilities but they have no idea of how to work together otherwise than through interactions and individual debates.

Maybe you will be surprised with the following information: using management teams in the top of the organization is a relatively new phenomenon. The way structural and functional leadership is organized in companies is formed of a sum of very strong cultural patterns. In the last decade, using the management team has become more and more important due to the growth in the complexity and diversity of issues that appear in the specific market (that became global) but also inside the company (that has been forced to adapt to global business patterns).

Continue reading about the difficulties of team work, the main blockages that a coach faces when working with a management team and the necessary skills in order to coach management teams.

Citește mai mult

2500 de ani de leadership personal

După 15 ani de coaching în România, “văd” că subiectul conducerii unei entități instituționale de orice tip rămâne unul dificil. Există și la noi cărti de leadership traduse exemplar în limba română. Și la noi și-au făcut apariția sistemele clasice de training pe leadership. Mai mult, există de câtiva ani o mulțime de consultanți și coachi care se preocupă, cel putin declarativ, cu proiecte și subiecte în aria conducerii.

Însă… atunci când cauți sfaturi în cele aproximativ 50.000 de cărți existente despre leadership, devine greu să faci o alegere. Cum poate cineva să aleagă între titlurile de top precum ,,Cele 21 de idei incontestabile”, ,,Șase pași pentru transformarea performanței”, ,,Șapte principii cheie pentru o dezvoltare eficientă” etc.  Dacă reușești să parcurgi această mare masă de literatură de specialitate, este greu să nu ai un gând de genul:”dacă aș putea implementa aceste sfaturi, aș avea cu adevărat succes“.

Mai mult decât atât, dacă participi la minim 3-4 cursuri pe acest subiect vast, este aproape imposibil să nu devii confuz. La fel ca și în literatură, abordările sunt extrem de variate. De ce? Simplu: pentru că, în afara unor principii general valabile, mai toate actele de conducere sunt complet dependente de contextul în care obiectul condus se mișcă.

În ultimul rând, există și primejdia contextualizării excesive: majoritatea celor care oferă servicii de consultanță și coaching, în România, pierd la principialitatea abordărilor, căzând deseori într-o supra-contextualizare excesivă. De parcă fiecare dintre companiile sau instituțiile tratate sunt insule singulare, pierdute într-o mare de întâmplări, factori, evenimente la care e musai să se adapteze. Cel puțin din perspectiva “dezvoltării de leadership“.

***

Practic, leadership-ul de succes se reduce la trei competențe-cheie:

  1. managementul activitatii
  2. managementul oamenilor 
  3. managementul personal-cel mai important

Îndrăznesc să afirm că managementul personal este piatra de temelie pentru celelalte două. Punctele slab dezvoltate în această arie sunt, de fapt, responsabile pentru majoritatea devierilor de conducere. Mai mult decât atât, este așa de important încât unele dintre cele mai vechi documente ce tratează psihologia umană descrie sistematic modurile în care managementul personal dă greș. Mă refer la una dintre învățăturile fundamentale ale lui Buddha Sakhyamuni, învățătura care, după mai bine de două milenii, este la fel de aplicabilă și la fel de prezentă. Pentru a aplica această învățătură fundamentală la managementul personal al secolului 21, mi-am permis să o structurez în 6 factori polari. Intentia mea este ca prin ilustrarea acestor seturi de principii de conduită ale ființei umane să clarific și să simplific actul de “auto-leadership“.

tigerbuddhist

Primii doi factori se referă la axa “dorință“: lăcomia (prea multă dorință pentru ceva ) și ura (prea multă dorința de a nu avea ceva). Tabloidelor le place să prezinte știri despre cazurile de deviere provocate de lăcomia unui leader. Având în vedere multe alte scandaluri recente legate de ”lăcomie“, am putea crede că totul se termină acolo, dar ura este și ea o cauză a devierii.

Următorii doi sunt pe axa de “energie“: inerția (prea puțină energie) și agitația (prea multă energie). Burnout-ul, epuizarea și depresia sunt exemple clasice de prea puțină energie. Prea multă energie este la fel de dăunătoare; un lider agitat, neobosit și îngrijorat înnebunește pe toată lumea.

Evident, starea de spirit poate fi fiziologic mai contagioasă decât gripa comună. Stările liderilor sunt deosebit de infecțioase pentru că toți tindem să ne concentrăm asupra șefilor noștri în detrimentul altor persoane. Liderii care sunt letargici sau agitați nu vor fi eficienți în activitatea lor, nici atrăgători pentru oamenii care lucrează cu ei.

Ultimii sunt pe axa “acțiune“: nesiguranță (fac prea puțin) și dogmatismul (fac prea mult). Liderii fără încredere în ei înșiși sau în calea aleasă nu inspiră încredere. Pentru a menține încrederea oamenilor, liderii de succes întruchipează claritatea scopului și a dorinței de a se adapta la noi circumstanțe.

Prea multă hotărâre poate duce la o încredere de sine inflexibilă și percepția că noile idei sunt un pericol și provoacă rezistență. Un exemplu extrem este fundamentalismul violent. Variațiile mai subtile ale dogmatismului sunt mult mai periculoase. Liderii devin dependenți în mod inconștient de un anumit plan de acțiune și nu mai răspund la noi informații; oamenii lor devin un mijloc pentru atingerea unui scop; și în final aceștia din urma renunță, având sentimentul că au fost folosiți și desconsiderați. În textele budiste, dogmatismul este o manifestare de atașare (lăcomie).  De asemenea, dogmatismul subtil este fără îndoială cel mai important factor în deraierea de conducere; Prin urmare, poate fi important pentru managerii să-l privească ca un factor separat.

***

O modalitate foarte simplă pentru a evita factorii de deviere este să demisionezi acum, să te alături călugărilor budiști în izolare și să lași leadership-ul. Dar o alternativă mai plauzibilă ar fi să fii mai conștient de sine, să lupți cu dificultățile condiției noastre umane, să depui eforturi pentru a găsi calea de mijloc printre aceste șase obstacole și să te încurajezi iar si iar, în timp ce faci progrese.

Succes!

Citește mai mult