66 de intrebari care fac diferenta

Daca vorbim despre dezvoltarea managerilor in organizatiile care functioneaza in spatiul european, trebie sa luam in considerare o diferenta fundamentala intre zona est-europeana si Occident: piata de dezvoltare de „soft skills” o intrece cu milioane de euro pe cea din vest. Nu o spun eu, ci studiile din ultima decada. Implicit, ceea ce iese la suprafata dupa o sumara analiza este necesitatea acerba de a recupera decalajul de educatie de leadership dintre economiile dezvoltate si cele aflate in curs de dezvoltare. Pana in acest punct, nimic nou. Intrebarea fundamentala mi se pare a fi – dupa o experienta de mai mult de 10 ani in coaching in Romania si Europa Centrala si de Est – ce mentine inca aceasta diferenta la un nivel atat de ridicat? Care este adevarata natura a acestui decalaj? Ca vorba aia, prosti nu suntem! Si am exportat o multime de creiere extrem de valoroase, creiere care au primit o buna parte a educatiei de leadership in zona de provenienta. La noi, in …est.

Voi incerca, in randurile urmatoare, o explicatie. Pornind de la ce imi este evident din practica de coaching cu lideri de organizatii pe subiecte concentrate pe leadership, primul lucru care imi vine in minte este viziunea liderilor asupra ideii de „ordine”. Ordinea implicita a efortului de a crea valoare si de a atrage profit, ordinea in care procesele organizationale se developeaza, ordinea in care sarcinile si proiectele sunt executate.

Spre exemplu, am observat ca o structurare clara a obiectivelor si a proceselor unor companii creaza o relatie mult mai stransa intre lider si echipa sa. O foarte buna organizare a obiectivelor unei companii creste, de asemenea, sansele de aliniere a echipei la viziunea liderului. Aceasta calibrare reprezinta veriga ce lipseste cel mai adesea din companiile romanesti, un minus major in comparatie cu organizatiile vestice ce stau pe o temelie solida de ordine, claritate si randuiala. Sau cel putin par ca ofera un astfel de context managerilor.

Potentialul creativ innascut al anagajatului roman ar putea fi, cred eu, sporit sub influenta unui sistem bine organizat inca de la baza. Astfel, odata ce intre lider si anagajat exista o relatie fundamentata pe cateva perspective comune foarte bine delimitate, gradul de incredere reciproca creste semnificativ. Iar daca pe fondul acestei relatii incep sa apara macar rezultatele scontate – sau, mai bine, cateva victorii care depasesc planul agreat! – relatia devine si mai performanta. Abia din acest punct este, in opinia mea, extrem de sanatos ca liderul sa incurajeze co-echipierii sa ia decizii singuri si sa vina cu initiative noi. Un nivel ridicat de autonomie profesionala sporeste increderea in fortele proprii, motiveaza, eficientizeaza activitatea si incurajeaza oamenii sa isi exploateze resorturile cele mai intime.

Probabil aspectul la care multi dintre voi se gandesc in acest moment este „Cum face un lider acest lucru?” Cum isi stimuleaza oamenii sa fie creativi dar in acelasi timp sa se alinieze unei discipline implicite, general acceptate?” Foarte simplu: printr-un set de intrebari organizate in asa fel incat angajatul sa se poata ghida independent si natural prin toate aspectele importante pe care le are in vedere.

De ce intrebari? Deoarece fiinta umana matura reactioneaza foarte bine la provocarile mentale, odata aflata intr-un context de incredere si influenta pozitiva. Iar un manager care are in vedere propria evolutie, chiar depasind nivelul de „in curs de dezvoltare” al mediului, isi va pune, inevitabil, problema autonomiei echipei sale si cea a auto-realizarii ca nevoie principala a oamenilor sai. Cel putin, asa reiese din experienta de coaching cu managerii care sunt priviti ca avand un potential ridicat de companiile in care lucreaza.

Iata lista de intrebari pe care v-o propun, fara a avea pretentii de exhaustivitate:

  1. Ce poate face echipa pentru a extrage cunostiintele, expertizele si diferentele de perspectiva, inainte ca noul coleg sa dezvolte modul de gandire al echipei?
  2. Unde ar fi cea mai multa nevoie de o pereche noua de ochi?
  3. Ce trebuie noul membru sa stie pentru a deveni repede eficient?

***

  1. Cum va arata succesul?
  2. Cum ar arata esecul?
  3. Cum vom sti cat de bine ne-am descurcat?
  4. In ce fel se intersecteaza obiectivele tale individuale cu cele colective ale companiei?
  5. Ce ne-ar impedica sa ne atingem obiectivele?
  6. Ce implicatii are aceasta decizie 10 minute, 10 luni si 10 ani de acum in colo? (Suzy Welch)
  7. Ce trofeu vrem pe masa noastra?
  8. Ce asteptari crezi ca au oamenii de la noi?
  9. In ce mod, combinand vechile si noile perspective, ne va ajuta sa ne implinim obiectivele mai bine?
  10. Ce lucru de succes facem astazi care ar putea sa ne orbeasca de la a vedea noi oportunitati de dezvoltare?
  11. Care este acel ceva in care crezi si nimeni nu este de acord cu tine? (Peter Thiel)

***

  1. Ce te impiedica din a face schimbarile care stii ca te-ar face mai eficient?
  2. Ce conteaza si nu luam in seama?
  3. Suntem relevanti? Vom fi relevanti 5 ani de acum incolo? Dar 10?
  4. Daca energia ar fi gratis ce am face diferit?
  5. Ce ar trebui sa incepem sa facem? (Jack Bergstrand)
  6. Ne schimbam suficient de repede cu lumea din jurul nostru?
  7. In ultimele 5 luni care a fost cea mai mica schimbare pe care am facut-o si a avut impactul cel mai pozitiv? Ce caracteristici are aceasta schimbare?
  8. Daca nimeni nu ar afla vreodata de rezultatele tale ce ai face diferit?
  9. Ce informatie crezi ca este extrem de importanta pentru organizatie si directorii o ignora?
  10. Ce regula stupida ti-ar placea cel mai mult sa dispara? (Lisa Bodell)
  11. Ce ai scoate din activitatea ta de zi cu zi si de ce?

***

  1. Cum este sa lucrezi pentru noi?
  2. In care dintre colegii tai ai incredere si de ce?
  3. Cum si cui ii adaugi valoare? (Dave Ulrich si Norm Smallwood)
  4. La cine apelezi sa te ajute din companie si de ce?
  5. Daca ai pleaca din organizatie si singurul tip de comunicare cu colegii tai ar fi un singur paragraf, ce le-ai scrie?
  6. De ce ar trebui ca oamenii sa te asculte?
  7. Ce incerci sa iti dovedesti, si cum s-ar putea sa-ti sabotezi viata si succesul in afaceri?
  8. Daca as fi dat afara si boardul ar aduce un nou CEO, ce crezi ca ar face el mai bine sau mai rau?
  9. Ce i-ai recomanda unui prieten sa faca in aceaste conditii?

***

  1. Acordam suficienta atentie partenerilor de care depinde compania noastra?
  2. Intelegem suficient de bine clientul?
  3. Care este genul de oameni pe care ii vrem alaturi de noi?
  4. De ce nu ne doresc unii clienti?
  5. In anul ce a trecut ce ai facut (sau ai fi putut face) sa imbunatatesti perceptia asupra companiei in mod etic si onest? (Robert Chaldini)
  6. Cine si cum ne foloseste produsul in feluri in care nu ne-am asteptat niciodata?
  7. In cazul in care clientul nostru ar fi mama ta, i-ai spune sa ne cumpere produsul? De ce da/nu? (Dan Pink)

***

  1. Ce se intampla cu compania cand oamenii din ea au un insucces?
  2. Cum vom motiva spalatorii de vase?
  3. Vezi mai mult potential la oameni decat vad ei insisi la ei?(Adam Grant)
  4. Care este modelul tau de motivare?
  5. Cum incurajam oamenii sa isi asume responsabilitati?
  6. Ce pot face pentru a iti face munca mai usoara?

***

  1. Cum va puteti asigura ca va ascultati cu adevarat unul pe celalalt?
  2. Cum va asigurati ca aveti un obiectiv comun?
  3. Cat de deschisi sunteti sau vreti sa fiti unul fata de celalalt?
  4. Care sunt riscurile si oportunitatile in a face parte dintr-o echipa informala? Dar formala?
  5. Cum va mentineti echipa in aceasi formula pentru un timp indelungat?

***

  1. Cum va veti da seama ca aveti ceva important de invatat dintr-o experinta?
  2. Ce puteti face sa cresteti ritmul invatarii?
  3. Cum puteti lega invatarea individuala de cea colectiva?
  4. Cum putem crea oportunitati de invatare si cum ne putem asigura ca oamenii profita de ele ?
  5. Cum va puteti asigura ca invatati din propira experienta?
  6. Care sunt lacunele in cunostintele si experienta ta (sau a mea)?
  7. Daca te-ai putea intoarce un an in timp ce decizie ai schimba? Ce decizie din prezent crezi ca te-ar putea face sa regreti peste un an? (Patrick Lencioni)

***

  1. Cat de probabil este ca un client sa ne recomande compania unui prieten sau unui coleg? De ce?
  2. Cine din echipa executiva sau din board, au vorbit recent cu un client? Cum a ajutat acest lucru compania?
  3. Ce cuvant am vrea sa reprezentam in mintile clientilor, angajatilor si partenerilor?
  4. Cine vor oamenii sa fim? (Geoffrey Moore)
  5. Ce am facut in ultimul timp pentru a depasi competitia?
  6. Decizile pe care le luam astazi ajuta oamenii si planeta maine?
  7. Cum vrem sa devina clientii nostri?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *