Eveniment: Dimineata despre schimbarile mici

„De ce schimbari mici?” –  aud din mai multe guri, de cand am stabilit ca aceasta este urmatoarea tema a Diminetii de Coaching de sambata. Explicatia simpla este ca schimbarile mici sunt foarte usor de implementat, nu ne solicita aproape deloc vointa si mintea. Explicatia mai complexa este descrisa in e-book-ul pe care il poti descarca din acest blog: Fluturele in palma lui Ghandi. Sau il poti crede pe cuvant pe Tony Robbins, care sustine – ca atatia altii inaintea lui! – ca daca schimbi cu un grad directia in care te deplasezi, ajungi in cu totul alt loc fata de cel in care ti-ai propus initial sa ajungi.

O a treia explicatie, mai generala, se ascunde in vorbele lui Einstein:

Nebunia înseamnă să faci acelaşi lucru în mod repetat şi să te aştepţi să obţii alt rezultat.

Dupa atatia ani de coaching in Romania, eu as schimba usor accentul intrebarii: de ce schimbari Mici? Pentru ca in orice organizatie, cu oricare dintre managerii cu care am lucrat, primul si cel mai important subiect – implicit sau explicit! – este rezistenta la schimbare. De fiecare data, observ la oamenii cei mai motivati si cei mai adaptabili o rezistenta fireasca in a-si parasi zona de confort, zona in care se simt foarte stapani pe situatie si pe propriile puteri. Avantarea in necunoscut este intotdeauna o aventura in sine!

***

Mai formalizat, putem spune că in cadrul organizational rezistenta la schimbare are trei surse:

1. Rezistenta sistemica (de sistem, fara vinovati!), determinata de:
a. conflictul de capacitate dintre perspectiva strategica si cea operationala;
b. incompetenta companiei de a crea o legaturi clare intre strategie si implementarea acesteia.

2. Miopia strategica a personajelor-cheie din companie, cauzata de esecul de a participa la schimbare si implicit de a recunoaste necesitatile schimbarii discontinue.

3. Rezistenta comportamentala a organizatiei (a oamenilor din ea!), cauzată de intelegerea gresita a necesitatii si consecintelor schimbarii, de amenintarea securitatii indivizilor si grupurilor…si mai ales de provocarea adresata structurii actuale de putere.

Doua din trei cauze tin direct de oamenii implicati in companie. Iar din experienta mea de coach, acestia sunt cheia oricarei imbunatatiri si cresteri de performanta, indiferent de scopul si obiectul de activitate al business-ului respectiv.

***

Inainte de a incheia si de a-ti spune ca ne vedem sambata la 10:00 la Van Gogh, te invit sa privesti din nou schema din poza. Sincer, te va ajuta, mai ales daca incepi sa o respecti. Ca lider de companie, ca manager, ca om!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *