De curand am facilitat un workshop pentru o organizatie care dorea ca membrii echipei sale de conducere sa devina lideri mai buni prin coaching. Si apropo, un mare bravo pentru companie, pentru recunoasterea importantei dezvoltarii abilitatilor de coaching in lideri. Dar inapoi la treaba. Cum ziua a trecut, am observat o tema comuna de dezvoltare. Capcanele in care cad coachii, sunt aceleasi in care pot cadea si eu – chiar ca un coach experimentat. Interesant, cand vorbesc cu alti coachi despre asta, ei sunt de acord ca sufera de aceeasi problema. Indiferent daca sunteti in prima categorie sau in a doua, iata trei dintre capcanele in care puteti cadea si pe care le puteti evita (si antidoturile lor).
- Sindromul interventiei in exces. Sindromul include punerea prea multor intrebari clientului in domenii de actualitate, el simtindu-se ca la un interviu pentru un job (nu la o sedinta de coaching). Completat cu un indemn coplesitor in a da sfaturi sau a le spune ce sa faca. Si sentimente de disconfort in pauzele din cadrul sedintelor.
Antidot: re-cunoaste ca frumusetea si puterea coachingului sta in tacere. Rolul tau ca si coach este de a crea un spatiu de incredere si siguranta pentru clientul tau, astfel incat el sa poata explora problemele sale profesionale. Unele dintre cele mai bune interventii de coaching pe care le-am avut vreodata sunt cele pe care nu le-am avut. Doar observand limbajul corpului pot obtine indicii puternice. Observa cand oameniii lucreaza detasandu-se si lasa magia tacerii sa-si faca treaba.
- Clientul Perfect la Coachul Perfect. Daca esti un perfectionist, aceasta este o capcana la care ar trebui sa fii foarte atent. Simptomele includ o frustrare cum ca ei (si tu) nu pot face progrese in rezolvarea unei probleme rapid. O dorinta de a merge mai departe si de a face progrese, in ciuda pozitiei coach-ului; ego-ul tau oboseste odata cu obtinerea rezultatului corect.
Antidot: mentorul meu a batut in cuie cand a spus ca “lucreaza cu ceea ce ai, nu cu ceea ce ti-ai dori sa fie”.Este o reala maiestrie sa intalnesti clientii unde se afla ei acum, nu unde amandoi v-ati dori sa fiti. Ironia este ca atunci cand am fost in mod deliberat rabdator cu ritmul lent al progresului, acesta s-a accelerat. Dupa cum toti stim, schimbarile profunde pot fi dificile. Spunand ceea ce observi despre ritmul schimbarilor, intr-un mod onest si plin de compasiune, poate fi o idee buna uneori, dar fortand oamenii sa se schimbe cand ei nu sunt intr-adevar pregatiti pentru asta este de obicei un comportament contraproductiv. Si ne-etic. Daca esti mai degraba perfectionist supervizarea in coaching ar putea fi o idee buna pentru tine.
- Boala placutului. Simptomele acestei boli? O dorinta constienta sau inconstiena de a fi placut …cu toate costurile. Poti pierde usor oportunitatile de a schimba onest oamenii, nereusind sa ajuti clientul sa constientizeze unde are nevoie sa creasca. In general, comunicarea autentica, atat de necesara intr-o sedinta de coaching, este mult franata (daca nu blocata).
Antidot: gandeste-te la asta! Unul dintre cele mai puternice feedback-uri pe care le-ati primit vreodata este probabil primit de la cineva care v-a spus un adevar onest, care v-a facut sa constientizati un unghi mort sau v-a schimbat intr-un mod plin de compasiune si claritate. Ca in orice alta situatie profesionala, daca va confruntati cu o rezistenta ridicata in a oferi feedback, probabil acest lucru are mai mult legatura cu propriile blocaje.
Inca o data, acesta este un indiciu de a apela la supervizare in coaching. Intreaba-te: Ma schimb suficient impreuna cu clientul meu? Exista anumite modele de comportament pe care le-am vazut dar nu le-am identificat si numit? Care sunt interferentele reale care impiedica cresterea noastra?
Am exemplificat doar trei dintre cele mai intalnite “capcane” pe care le poti intalni in practica de coaching. Si pe care le intalnesc deseori in sedintele de supervizare pe care le fac cu coachi, seniori si juniori. Am mai identificat cateva zeci pe care te invit sa le exploram impreuna, oricand simti nevoia unei astfel de calatorii!
Succes!
Cine este mentorul tau?
Ce comporta supervizarea cu tine?exista aceasta disponibilitate?si daca da, care sunt conditiile?