În majoritatea situațiilor în care am fost chemat să antrenez un antreprenor sau o întreagă companie de profil antreprenorial, am observat o inconsistență puternică la capitolul setare de obiective de business. Din aceasă cauză apare frustrarea, confuzia și – după cum bine știți – obiectivele sunt înlocuite cu activitatea curentă. Pentru mai multă siguranță și încredere.
Așa că am alcătuit o listă cu cele mai frecvente greșeli pe care le face un antreprenor român în setarea obiectivelor. Vedeți dacă nu cumva aceste greșeli sunt cauzele frustrărilor voastre din acest moment și faceți ajustările de rigoare, acum.
Obiective “mâloase”.
E foarte ușor să te înfunzi într-unul dintre obiectivele pe care ți le-ai propus pentru anul în curs. Chiar dacă ți-e clar că nu va funcționa, rămâi agațat de el, contrar celei mai elementare logici. Implicit, începi să amâni multe din acțiunile pe are ți le-ai propus și să simți frustrarea de care pomeneam mai sus. Ca într-o mlaștină, te găsești afundat din ce în ce mai mult într-un plan care are la capatul lui sufocarea completă. Poate ar fi cazul să re-gândești obiectivul, concentrându-te pe imaginea de ansamblu, pe “the big picture”, în loc să cauți și alte căi de a te afunda și mai mult. Poate că milionul de euro în profit înseamnă să scapi dintr-o situație materială care, pentru a fi schimbată, necesită doar 10 mii de euro. Încearcă să te concentrezi pe ideea din spatele obiectivului și să-l recalibrezi.
Obiective “translucide”.
Dacă te uiți mai atent la ele, vezi că …vezi prin ele. Nu au substanță, nu au atașat nici un plan coerent de acțiune, …nimic! În cele mai multe cazuri, greșeala pe care o faci este să confunzi obiectivele cu acțiunile specifice. De exemplu nu poți avea un obiectiv din a vinde în fiecare zi produse sau servici în valoare de 1000 de euro. Asta e o acțiune, nu prea mai ai ce să planifici la ea. O alternativă ar fi să te gândești în termini de o.s.a. (obiectiv-strategie-acțiuni). Obiectivul este ceva complex, care necesită o strategie, un mod propriu și planificat de a-l atinge. Acțiunea este activitatea specifică de care e nevoie ca să îți atingi obiectivul. Încearcă să le diferențiezi și îți va fi mult mai ușor!
Obiective contradictorii.
Probabil că vei zâmbi, dar aceasta este una dintre cele mai commune greșeli în setarea de obiective. Ai 8-9 obiective de business și 2 dintre ele duc la rezultate perfect opuse. “Anul aceste ne concentrăm pe ridicarea vânzărilor și pe extinderea rețelei de puncte de lucru” – o frază pe care am auzit-o foarte des anii trecuți. Sau “anul viitor va fi unul al investițiilor, dar ne așteptăm ca profitul net să crească exponențial”. Evident că te vei simți frustrat, până la limita renunțării la ambele. Încearcă să îți evaluezi obiectivele din perspectiva legăturii dintre ele.
Obiective “mincinoase”
Sunt convins că le-ai experimentat. Sunt cele de genul “vreau mai mulți bani” sau “am nevoie de recunoșterea celorlalți ca și business serios (deși nu recunosc asta!)” Dacă vrei să faci business doar că tata sau mama îi admiră pe antreprenori, ai nimerit fix pe un obiectiv mincinos. Sau dacă vrei să faci comerț cu lux, pentru că banii se fac ușor, la fel! Te va minți cu promptitudine de fiecare dată când ai nevoie, ba chiar și-n zilele libere. Vei ajunge în cea mai periculoasă situație, cea de a fi motivat exclusiv extern. De aici, mai e un singur pas către situația în care rămâi blocat complet. Poate e cazul să îți găsești curajul de a fi sincer cu tine și cu ceilalti și să realizezi că un astfel de obiectiv nu te reprezintă. Încearcă să te uiți în oglindă și să îți spui ce vrei de fapt de la afacerea ta!
Obiective “plutitoare” sau “aeriene”.
Obiectivele din această categorie sunt cele care îți plutesc prin minte, cel mai probabil deghizate într-una din acele liste de dorințe. Știi la ce mă refer! “Mi-aș dori să angajez încă 10 oameni și să-mi triplez activitatea”. Sau: “Ahh, ar trebui să eficientizez activitatea în firmă, plătesc prea mult pe lucruri care nu ajung la nici un rezultat măsurabil”. Ok, cu toții avem dorințe și aspirații sincere către mai bine. Ceea ce diferențiază un om de afaceri bun de unul obișnuit este, în acest caz, capacitatea primului de a-și pune obiectivele, strategiile și actiunile într-un plan (scris, nu mental!) și de a-l desfășura pe un calendar (tot scris!). Încearcă să stai cu un creion și o foaie de hârtie suficient timp până dorințele ți se transformă în lucruri practice, de atins la birou. Ok, poți să folosești laptop-ul din dotare, dar scrie-le! Știi care este marele beneficiu? Orice decizie vei lua după stabilirea lor, în orice direcție de business, o poți verifica dacă corespunde cu planul tău. Sau nu. Lucrurile devin mult mai clare și nivelul de stres zilnic scade garantat.
Obiective “oarbe”
Indiferent căt de bine și frumos ți-ai așternut obiectivele, strategia atingerii lor și acțiunile care te duc la împlinirea ei, dacă nu le VEZI pe drumul îndeplinirii lor, dacă nu le lași să devină o parte integrantă a ceea ce ești și a ceea ce faci ca om de afaceri, zi de zi, ele vor dispărea. Eventual cu un zgomot la fel de puternic ca și cele “adevărate”, ca și gloanțele cu aceeași denumire! Activitățile zilnice, rutina, grijile și deraierile atenției vor avea succes în a te depărta încet-încet de ce ți-ai propus. Bineînțeles, îți vor rămâne undeva acolo, în minte, însă fii singur că nu vei accelera în direcția lor! Încearcă să le revezi de fiecare dată când ai puțin timp liber, să-ți calculezi și recalculezi pașii, să ți le repeți zilnic până devin o parte a definiției tale. Spune-i “personal branding” sau “definiția succesului meu”, chiar nu contează! Important e să o faci.
Obiective …lipsă!
Cred că deja o vedeai venind: categoria cea mai puternică din cele 7 păcate! Nu o întâlnesc foarte des, dar în condițiile în care o sumedenie de afaceri au crescut odata cu piața către care se adresează, există suficienți antreprenori care își spun, șoptit: “dacă e ca anul trecut, e bine…”. O singură recomandare aici: treziți-vă!
În încheiere, aș vrea să știu dacă te-ai întâlnit cu (măcar) vreunul din cele 7 păcate. Sau dacă mai poți contribui și tu la această mică listă. Îți mulțumesc!
As adauga categoria „obiective generale”. Multi nu inteleg ca un obiectiv trebuie sa fie cat mai clar formulat astfel incat pentru atingerea lui sa se poata creiona o strategie, sa se faca diverse actiuni/activitati cu modalitati clare de masurare pentru ca la final sa ai in mod clar o viziune de ansamblu: de unde s-a pornit, spre ce, ce s-a facut si ce rezultate s-au obtinut. In PR ma intalnesc foarte des cu persoane care au astfel de obiective.
Uite, asta e altceva decat standardul SMART – Obiective Specifice, Masurabile etc., care oricum imi suna cam din era industriala. Metaforele tale sunt sugestive Mihai.
interesant blog
multam mult pentru adaugire, Loredana. intr-adevar, obiectivele prea generale nu-s obiective!
multumesc pentru comment, Eduard.
multumesc pentru comentariu si apreciere, molie. 🙂
Care crezi ca e efectul unui obiectivele prea facil.
Probabil ca te pune in pozitia de a fi satisfacut prin atingerea lui cu usurinta dar nu cumva te face sa nu iti atingi potentialul maxim?
De fapt ceea ce ma intereseaza, presupunand ca e dificil sa stabilesti obiective perfect calibrate, este daca e mai bine sa le stalibesti in zona de siguranta sau in zona de imposibilitate. Nu m-am exprimat in cel mai elocvent mod cu putinta dar cred ca se intelege ideea.
multam de comentariu. dupa stiinta mea, exista 3 zone. intre cele doua pomenite de tine, mai e si cea de dezvoltare, de stretching personal si profesional. cam acolo ar fi zona potrivita de calibrare a obiectivelor, mai ales daca ele tin de business.
ii ciudata formularea “vreau mai mulți bani”.
Acuma sa fim seriosi, cine nu vrea. Singura problema ii cat de rabdatori suntem in aceasta privinta si ce riscuri suntem dispusi sa ne asumam.
In rest, singurele explicatii pentru aceste „7 pacate” sunt ca fie este o lipsa de intelegere a „mecanismului economic”( nu inteleg ce cauta personajele astea in domeniul asta), fie ca sunt presati de context/diferite persoane (dorinta de a-si salva pielea).
Cred ca ar trebui facuta si o distinctie intre teluri si obiective.
Telul, ca obiectiv final, Viziune, poate avea un grad de generalitate si poate surprinde mai mult o aspiratie decat un fapt, in timp ce obiectivele trebuie musai sa corespunda formulei SMART cu toate pacatele ei.
Telul este in general definit pe o perioada medie sau lunga de timp, in schimb obiectivele ar trebui definite intr-un orizont de timp de maxim 2 ani. Folosind termenii managementului de proiect, telul este scopul proiectului, in timp ce obiectivele sunt bornele care trebuie atinse in drumul de realizare a proiectului.