După cum vă spuneam acum câteva zile, am decis reluarea seriei „la pliculeț”. Motivul este simplu: mulți dintre voi mi-au spus că ar mai dori să citească exemple de întrebări puternice, să le învețe și să le folosească în cele mai bune relații pe care le au. Mă supun bucuros acestei provocări, cu un nou exemplu.
Majoritatea covâșitoare a clienților de coaching din România au o lipsă care, la prima vedere, pare minoră: nu știu să definească cu exactitate imaginea succeslui lor profesional. Fie că este vorba de un nou proiect antreprenorial, o idee care împinge organizația către un nou standard de performanță sau o realizare personală care le modifică în bine viața, de obicei factorii care definesc starea de final sunt …precari: „100k euro profit„, „să am timp mai mult„, „să fiu capabil să…” etc etc.
De obicei, aici este locul uneia dintre cele mai puternice întrebări pe care le cunosc. Are două părți, din nevoia de a căpăta un răspuns cât se poate de realist, variat și specific:
Cum vei ști că ai reușit?
Și cum va vedea toată lumea că ai reușit?
…
Voi cum răspundeți la întrebare, după ce-ați gustat pliculețul cel nou?
© alistapart.com
Mi se pare foarte puternica intrebarea si relevanta pentru cat de bine ne stabilim obiectivele si definim ce ne dorim. Este aplicabila intr-o varianta similara si in contextul recrutarii, cum vei stii daca ai facut o alegere buna, care sunt realizarile pe care le astepti de la cel ales?
Multumesc pentru comentariu, Madalina. Obisnuiesc sa spun ca „coaching-ul e coaching, indiferent de mediul in care e practicat: executive, small business, career, corporate, wll-being, etc.”. Normal ca intrebarile isi schimba forma in functie de context. Eu le asez aici pe cele care afecteaza mai multe contexte, pentru cei care vor sa „prinda gustul” intrebarilor puternice!
Întrebarea aceasta m-a surprins și în coaching-ul cu Ioan (Ioan Nicuț – îl cunoști).
E grea! La mine este oarecum clar: să-mi susțin firma financiar fără stresurile de azi și să fac 3-4 „case de revistă” pe an.
Nu știu cât este de concis sau de clar… 🙂
Multumesc, Mircea. Il cunosc pe Ioan, e un coach „tanar” si foarte bun. Se vede si dupa calitatea raspunsului. Succes iti doresc (si 5 case exemplare pe an!). 🙂
Aveți „target” diferit. De aceea citesc mult mai atent ce scrii tu. Dar comentez foarte mult pe blogul lui.
Vei sti ca ai reusit atunci cand devii un exemplu, iar cei din jurul tau vor vedea asta cand esti dat exemplu!Totul sta in puterea exemplului!
Cristina, „puterea exemplului” este un concept. Frumos, vitalizant, dar totusi un concept. Intrebarea mea vrea sa atinga o latura mult mai practica a activitatii.
Multumesc de comentariu.
Ups, da, e greu!
Ma intreb totusi cum se defineste un raspuns bun. Trebuie sa fie masurabil? De exemplu, daca ti-ai propus sa ajugi o autoritate, o voce intr-un anumit domeniu, e vag? Ce faci cand nu stii nici tu care e punctul in care se poate considera ca ai reusit? :-)))
Am exagerat putin, incerc sa inteleg mai bine cum trebuie sa fie raspunsul…
LumeaMare, masurabil nu inseamna „matematic”. 🙂 multam de comment.
Da, stiu asta, vroiam doar sa zic ca e uneori e greu sa iti stabilesti un reper. Sau ca reperul poate evolua / se poate schimba pe masura ce inaintezi. Asa e?
Da, reperele se modifica in timp. Cele legate de ocupatie/profesie/business au modificari care pot fi previzionate, chiar la nivel individual. Traim intr-un prezent prea putin previzionat si prea mult intamplator. Poate si de aceea un plan realist si bine agregat valoreaza mult mai mult decat o investitie financiara serioasa, in Romania.
Daca fac referire la proiectul meu actual, succesul va fi atunci cand va ajunge sursa primara, se va sustine si ne va si noua sa traim fara griji.
multam, Sorin, pentru comment. sper ca proiectul tau sa se concretizeze cat mai repede si sa apara un cashflow sustenabil. ca recomandare, cred ca ar fi bine sa iti diversifici un pic jaloanele succesului: ce income lunar vrei, cate ore de munca investesti, ce alte beneficii astepti de la proiect, etc.