Marea, imensa majoritate a oamenilor cu care lucrez sunt in poziții de conducere. Sau de leadership, cum e neologistic corect in limbajul de afaceri (pardon, de business).
Marea, imensa majoritate a lor au o imagine interioara a rolului si calitatilor de lider. Imagine care îi încurcă complet chiar în activitatea și în parcursul către rezultat.
Când îi întreb despre ce înseamnă pentru ei cuvântul acesta – și am facut asta cu cateva sute de membri de echipe executive sau de consilii de administrație – marea, imensa majoritate raspund in 3 moduri:
- Subliniind calitatile necesare unui leader exceptional: viziune, curaj, determinare, autenticitate, charisma etc.
- Folosind un nume de lider extrem de puternic: Ghandi, Churchill, Cezar, Obama etc.
- Explicand diverse situatii si provocari cu care se confrunta in sistemele (echipe, departamente, organizatii) pe care le conduc: ”sa ii fac sa inteleaga…sa ii ajut sa…sa ii motivez sa…”
Acest gen de raspunsuri ma aduc direct la argumentul acestui articol: foarte putini oameni isi inteleg rolul de leadership intr-un mod concret. Majoritatea definitiilor leadershipului pe care le purtam cu noi in viata noastra profesionala nu sunt deloc clare.
Iar neclaritatea e primul pas catre esec.
Mai mult decat atat, tindem sa supra-compensam neclaritatea cu imagini extrem de penetrante (vezi raspunsurile de tip 1 si 2). Ceea ce creaza un blocaj intrinsec: daca eu imi definesc leadershipul ca pe o experienta umana aproape inaccesibila unui individ lipsit de calitati extraordinare, nu fac decat sa ma indrept catre un esec lamentabil. Personal si profesional.
Asadar, sugestia de ”nivel 0” pe care v-o ofer este sa va clarificati sistematic sensul si aplicarea concreta a responsabilitatii de leadership. Rezultatul acestei clarificari nu poate fi mai lung de o fraza simpla, descriptiva, usor de scris si inteles de toti cei care cititi acest panseu.
Te invit sa o scrii pe a ta in comentarii.
Multumesc!