Din experienţele mele de coaching în România, am înţeles de multe ori că lipsa de rezultate, ca şi lipsa de dialog, provin din aceeaşi sursă crucială: valorile noastre cele de toate zilele. Ori nu suntem suficient de clari cu dumnealor, ori funcţionam în moduri care ne depărtează de dânsele! Să îţi pui o ţintă financiară şi să te îndrepţi către ea cu o atitudine de Superman este excelent… până când îţi dai seama că acţiunile sunt în opoziţie directă cu valorile tale. Să te „culci pe laurii victoriilor apuse” şi să acţionezi ca şi cum succesul este ceva liniar şi de neclintit este nemaipomenit… până când realizezi că situaţia s-a schimbat dramatic şi nu ai avut minte & timp să te reajustezi.
Exemplul 1:
Acum ceva vreme, am primit un manager general al unei companii de servicii, manager care mi-a cerut coaching pentru el. În prima întâlnire, am remarcat o frustrare de grad înalt, însoţită de un fel de resemnare în faţa a ceva care părea de nemişcat:
„Am setat acelaşi target de venituri 4 ani la rând şi, dintr-o mulţime de motive, nu am reuşit să îl atingem niciodată. PE de altă parte, ştiu că îl putem realiza şi cred că fac ce trebuie! Şi am venit cu senzaţia asta de „îmi scapă printre degete”. Sunt 100% sigur că la mine e problema şi de aceea vă cer câteva întâlniri. Mă puteţi ajuta?”
Probabil aţi auzit şi voi genul acesta de descrieri. Probabil aţi experimentat şi voi o asemenea frustrare: îţi propui o cifră, faci un plan de acţiune (singur sau împreună cu echipa), îţi aranjezi corespunzător resursele şi porneşti la drum. Iar la sfârşitul anului, în loc să îţi inviţi colegii să sărbătoriţi realizarea planului şi împlinirea scopului, te simţi complet dezumflat şi te întrebi ce naiba a mers prost.
Evident, această atitudine este cel puţin descurajantă şi demotivantă.
Exemplul 2:
Săptămânile trecute mi-au venit la birou 2 (doi) directori şi membri de board, din organizaţii multinaţionale diferite, cu aceeaşi abordare a situaţiilor cu care se confruntă. Emoţia din subsidiar era, în mod evident, una de tip revoltă-tristeţe. Le compilez, pentru scurtarea acestui text:
” Şeful meu vrea să fac ceva care contrastează profund cu principiile mele de management. Am încercat să îi dau variante alternative cu acelaşi rezultat, însă mi se pare că vorbesc la pereţi! În esenţă, se caută nişte rezultate cu orice preţ!”
Sunt sigur că aţi auzit şi declaraţii de acest gen. Te apuci şi faci management de înaltă calitate, oamenii îţi mulţumesc, toţi sunt încântaţi de rezultate şi, deodată, apare câte o cerinţă complet nejustificată, care te aruncă în meandrele lipsei de empatie şi înţelegere.
Aceste două-trei întâmplări m-au făcut să scriu acest post. Şi să vă învit la următoarea Seară de Coaching, din 25 Noiembrie.
Deci, cum se aseamănă aceste declaraţii? Şi cum se aseamănă situaţiile în care cei trei manageri – priviţi ca cel puţin performanţi în organizaţiile din care provin – sunt implicaţi, cu atâta stres?
Aici cred că avem o oportunitate extraordinară – eu ca şi coach, voi ca şi lideri! – În a-i ajuta pe oamenii cu care lucrăm să intre (sau să rămână) în legătură cu valorile lor fundamentale. Pentru ca atunci când se clarifică şi capătă un sens valoric, totul devine infinit mai uşor: să iei decizii, să alegi ce ai nevoie, să îţi dai seama rapid dacă ai ieşit de pe traseu etc. Etc.
Mai mult decât atât, încrederea şi împlinirea pe care o putem avea atunci când trăim şi acţionăm din mijlocul setului nostru de valori ne permite să ne îmbogăţim, realmente, fiecare gest. Către noi şi către ceilalţi.
Aşadar, haideţi să vorbim despre valorile dumneavoastră și valorile companiei la Seara de Coaching, pe 25.11.2015, ora 18.00.Taxa de participare este de 100 lei.
One thought to “Seara de Coaching „Valorile mele și valorile companiei””