Ce se intampla cu echipele de management?
Echipa de management este, din mai toate punctele de vedere, cel mai important grup din orice organizatie. Ei au cea mai mare putere de a influenta mersul lucrurilor. Deciziile lor au reverberatii nu numai pentru orice alt membru din organizatie, ci si pentru viitorul intregii companii. Foarte multi dintre voi isi doresc cu putere sa ajunga la acest nivel. Multi dintre voi sunt deja acolo si au realizat ca, de cele mai multe ori, echipa de management are prea putine resurse si abilitati pentru a-si atinge obiectivele.
Membrii echipei de conducere sunt alesi, de obicei, din cauza responsabilitatilor lor functionale. In plus, mai exista un criteriu care, indiferent cat de emotional suna, atarna greu in balanta extinderii echipei de management: „pe X nu trebuie sa il lasam pe dinafara, e …important!„. Implicit, majoritatea echipelor nu se simt suficient de sigure cat sa isi asume pana la capat design-ul si viitorul companiei. De cele mai multe ori, echipele de management sunt de fapt grupuri de manageri seniori, fiecare cu responsabilitati departamentale si fara nici o idee de a lucra impreuna, altfel decat in interactiuni si dezbateri individuale.
Poate te voi surprinde cu informatia urmatoare: folosirea echipelor de conducere in varful organizatiilor este un fenomen relativ nou. Modul in care leadership-ul structural si functional este organizat in companii este rezultatul unor modele culturale foarte puternice. Hegemonia modelelor de business din Occident (si din USA) a modelat definitiv aparitia si functionarea echipei de management din varfurile organizatiilor. Insa altceva este foarte important, in acest contezt: in ultimele decade, folosirea echipei de management a devenit din ce in ce mai importanta din cauza cresterii complexitatii si diversitatii problemelor, atat in piata specifica (care a devenit globala!), cat si in interiorul companiei (care a fost nevoita sa se adapteze la modele globale de business!).
Dificultatile lucrului in echipa
In fiecare echipa de management, exista o serie de blocaje functionale si dificultati de relationare care, din punctul de vedere al coaching-ului, ascund oportunitati realmente uriase de dezvoltare, de performanta si de depasire cu mult a rezultatelor obisnuite in privinta implementarii strategiei de business a companiei. Iata cateva dintre ele:
- In primul rand, toata lumea din organizatie (si nu numai!) este atenta la ce se intampla in echipa de management. Toata lumea se uita si asteapta „semne” de la ea. La fel, competitia. Iar acest lucru nu incurajeaza deloc aparitia sau dezvoltarea unui climat asigurativ de reflectie strategica si de deschidere in schimbul de informatii si idei.
- Dinamica politica si a puterii este un fenomen central in toate activitatile acestui grup. Fiecare alegere, fiecare decizie sunt puse in lumina rezultatelor, dar si in perspectiva modului cum afecteaza influenta si planurile de viitor al fiecaruia dintre manageri. Faptul ca CEO-ul este si leader-ul echipei si conducatorul organizatiei contribuie major la complexitatea subiectului.
- Exista intotdeauna tensiuni – mai mult sau mai utin vizibile – intre colaborarea dintre membrii echipei de management si competitia implicita existenta intre ei. Simplu spus, acest grup se aduna in jurul pozitiei de CEO, ca si statut si competente. Odata ce un manager atinge nivelul de membru al echipei de conducere, singurele dezvoltari de cariera sunt ori asumarea pozitiei de CEO, ori plecarea din companie. Implicit, mizele competetionale sunt ridicate.
- De obicei, managerii din echipa de conducere sunt „staruri” in domeniile din care vin. Ei au fost recunoscuti ca atare si recompensati pentru rezultatele lor individuale. In majoritatea organizatiilor, recompensele li se ofera pentru succesele in functiunile din care provin si pe care le conduc, nu pentru contributiile la succesul altora. Si tot de obicei, acesti manageri au un exces de incredere in abilitatile proprii, exces cuplat cu o teama slab gestionata: nu prea stiu cum sa ii trateze pe ceilalti colegi de acelasi nivel si mai ales cum sa gestioneze provocarile pe care le intampina impreuna cu ei.
Din experienta personala de coaching in Romania, cel mai important blocaj ale echipelor de management este absenta – completa sau partiala! – a unui forum, a unui cadru de reflectie si dialog pe tema provocarilor cu care se confrunta si a rolurilor pe care este nevoie sa le preia individual si ca echipa. Coaching-ul de echipa le ofera un ajutor sustinut in depasirea dificultatii de a crea si mentine un climat care incurajeaza transparenta interpersonala. Iar aceasta transparenta ajuta, mai departe, la crearea unui impuls, unei energii care nu mai apartine unui individ, ci intregului sistem al echipei, permitandu-i acestuia sa se manifeste colaborativ si cu rezultate mult peste medie.
Presiunile evidente ale evitarii factorilor pe care i-am descris aici este deseori extrem de mare in echipele cu care fac coaching, in Romania. In coaching exista solutii de remodelare a sistemului echipei si de relansare a unui efort strategic comun.
Intr-adevar, „luptele” din cadrul echipei de management sunt dure. Munca in echipa se bazeaza pe respectul reciproc fata de experienta fiecarui „star”.
Dar daca unul din echipa NU este STAR si a fost numit printr-o conjunctura favorabila lui?
Ceilalti nu-l accepta si, mai grav, nu-l respecta!
Crezi ca se poate rezolva „amiabil” aceasta situatie?