Afacerile tradiționale continuă să se zbată pentru a-și reveni din regresul economic. Însă, ceea ce au nevoie acum este să își mute atenția de la profit înspre angajamentele sociale cu impact pozitiv în lume. Pare o afirmație foarte greu de crezut în contextul României lui 2014, cu toate zbaterile economice și politice din agenda liderilor locali, însă vă mărturisesc că din experiența mea de coaching in Romania, companiile care încep să câștige pe termen mediu sunt tocmai cele care își asumă un gen de angajament social.
Bref: trăim în lumea generației Y, în lumea afectatată de consecințele crizei economice și nimic din ce a funcționat înainte nu mai funcționează acum. Așadar, oare ce ne-ar putea duce pe o nouă linie ascendentă? Eu unul cred că o economie nouă și foarte diferită de cea din trecut, alcătuită din industrii inovative, care oferă beneficii diverse și din organizații multi-scop cu oameni pasionați de munca lor – toate acestea vor aduce un suflu nou companiilor. Suntem în mijlocul unei tranziții îndelungate, trecând de la un prezent destul de fragil la un viitor incert. În aceste vremuri, contează capacitatea de a compensa deficiențele timpurilor trecute – motorul economic care ne-a dat mult din punct de vedere material dar care ne-a golit din punct de vedere spiritual, emoțional și relațional. Era înțelepciunii presupune atingerea unei prosperități autentice, una care nu doar crește, ci care și sprijină dezvoltarea oamenilor, comunităților și a societății.
Din punct de vedere istoric, cum erau organizațiile la începutul lor? Mai întâi, a fost organizația de execuție în care succesul însemna scoaterea unui volum maxim de marfă. Apoi a fost organizația de învățare pentru care succesul însemna asimilarea de noi cunoștințe mai repede decât competiția. Cu toate acestea, marea criză care include șomajul în masă, neîncrederea în afaceri și eviscerarea comunității ne dă de înțeles că nici învățarea și nici execuția nu mai sunt suficiente pentru prosperitatea în secolul 21.
Astfel apare organizația cu sens. Acest tip de organizații creează micro și macro-structuri care promovează munca, joaca și viața cu sens și vizează în primul rând asigurarea faptului că producția, consumul și comerțul ating prosperitatea cu sens. Pe scurt, organizația cu sens răspunde următoarelor întrebări: ce competențe și potențial are și de ce ar exista pe piață? Hai să vedem împreună:
Semnificație. Un produs sau un serviciu are sens doar atunci când are un impact economic pozitiv. Impactul apare atunci când organizația creează o valoare economică autentică – se creează un produs sau se oferă un serviciu de calitate, durabil, care impactează pozitiv toate persoanele implicate – angajații, managementul, furnizorii, clienții, comunitatea, etc.
Orientarea pe rezultate. Se spune că un manager înțelept este cel care poate vedea mai multe mișcări în avans. Organizația cu sens este una care are o viziune profundă: poate vedea mai multe etape în viitor, poate vedea rezultatul final al unui produs sau al unui plan de afaceri. Ne-am obișnuit să credem că orientarea către client este idealul pe care să se axeze companiile, însă organizația cu sens merge mai departe decât atât – caută nu doar să îi mulțumească pe clienți ci și să îi ajute să fie mai buni. La fel ca în coaching, unde rezultatele depășesc cu mult ambianța individuală sau de echipă afectând pozitiv un întreg ansamblu de sisteme.
Armonie. Din gândirea orientată spre rezultate rezultă armonia. În muzică, armonia ia naștere atunci când notele și corzile se potrivesc împreună pentru a crea un sunet perfect. Pentru economie, armonia este o stare în care rezultatele se îmbină perfect pentru a crea un bine comun. În timp ce alte companii pun interesele financiare pe primul loc, organizația cu sens pune oamenii pe primul loc împreună cu societatea, comunitatea și grija pentru generațiile următoare. Stăpânirea artei impactului pozitiv presupune înțelegerea rezultatelor unui produs, serviciu sau model de afaceri. În cazul în care există un impact negativ, organizația trebuie să depună eforturi în a-l ameliora în așa fel încât armonia, și nu haosul, să fie reținută.
Scop. Urmărirea doar a profitului pe termen scurt va crea mereu un dezacord prin impunerea imediatului decât a rezultatelor sustenabile. Ceea ce armonizează o organizație este un țel înalt. Ce ține compania, acționarii, comunitățile și oamenii uniți, altceva în afară de profit? Care este obiectivul comun care reprezintă ceva pentru toată lumea și care poate aduce beneficii tuturora? Care este scopul la care poate contribui compania și care poate aduce prosperitate, fericire și vrednicie celorlalți? Acestea sunt întrebările esențiale unui țel înalt.
Pace & Dragoste. Poate îți sună aiurea, însă această orientare este fundamentală. Țelul înalt nu poate fi atins prin violență economică, tactici dure, intimidare și nedreptate – toate acestea aparțin trecutului. Costurile asociate distrug legătura dintre toate părțile implicate, legăturî necesară pentru crearea, desoperirea și reînnoirea țelului înalt. În acest scop, organizația cu sens trebuie să fie un maestru al economiei non-violente: comerț echitabil, etică, integritate. Non-violența, scopul, armonia și impactul nu pot fi create de angajați nepricepuți, speriați, neimplicați, vânduți și cumpărați. Organizațiile cu sens nu sunt compuse din creiere bune sau din forță de muncă ieftină, ci din ceea ce organizațiile din era industrială nu au avut: o inimă mare. Rezultatele cu sens pot fi create doar de oameni pasionați care nu doar iubesc ceea ce fac, ci care fac ceea ce iubesc.
Ambiție. Da, organizațiile pot începe cu pași mici – și chiar asta ar trebui să facă. Dar pentru a țese toate aceste fire strânse împreună, organizațiile trebuie să facă un salt spre analiza de final. În loc de a se concentra pe modalitățile prin care își pot depăși concurenții, ar trebui să țintească mai sus. Cum putem schimba lumea radical în bine? Organizația reprezintă o cauză, așadar ce efect dorim să aibă asupra lumii?
***
Această abordare îți poate părea puțin cam blândă. Însă te invit să faci un mic exercițiu de schimbare de perspectivă: poate regulile din trecut au fost prea aspre! Ni s-a spus că lăcomia este bună, penuria este prețul progresului, plenitudinea implică să luăm și de la natură, iar eficiența cere plictisirea inimii și izolarea sufletului. Astăzi, aceste directive nu ar trebui să mai aibă nicio valoare și să fie mituri ruginite ale zilelor trecute. Poate credeți, la fel ca mine, că trebuie să ne descurcăm mai bine. Asta nu este nici ușor și nici acceptabil pentru majoritatea organizațiilor. Dar până la urmă, nici revoluția nu este. Nici coachingul.
Suntem în mijlocul unei transformări structurale istorice, iar provocarea nu este de a renaște sau de a recupera ceva pierdut ci de a revoluționa totul: construirea organizațiilor noi, cu sens, potrivite pentru secolul al 21-lea. Era înțelepciunii nu se va întâmpla datorită marilor gânditori, ci se va întâmpla datorită fiecăruia dintre noi. Așadar, dacă vrei sa faci parte din revoluție, trebuie să-ți găsești sensul neapărat.
o organizatie necesita foarte multe calitati, si este greu de sustinut