De-a lungul celor 14 ani de coaching in Romania lucrez cu oameni extraordinari, clienții mei – directori extrem de capabili. Majoritatea lor au sau încep să dezvolte o calitate extraordinară a abilităților de conducere: prezența.
Prezența liderului este abilitatea de a insufla încredere în oameni prin creșterea siguranței de sine, consistenței și calmului într-un mediu haotic. Și ce rezultă din toate acestea? Angajați loiali, implicați și dispuși să depună efort discreționar.
Cheia prezenței liderului este încrederea. Oamenii tăi au încredere în tine? În orice situație, fie bună, fie rea, ești corect, eficient și demn de urmat? Răspunsul acestor întrebări este strâns legat de comportament. Probabil știi vorba aceea – faptele sunt mai presus decât vorbele – ei bine, încrederea este bazată pe fiecare faptă mică pe care o faci sau nu o faci de-a lungul vieții tale. Echipa ta îți urmărește fiecare mișcare și lucrează pe baza încrederii pe care o are în tine.
Cum se creează această încredere? Mai jos sunt câteva atribute pe care le au liderii de succes, fără a ține cont de stilul sau personalitatea lor, atribute pe care le-am decantat în mai bine de un deceniu de ședințe de coaching în România:
- Încredere în sine – Oamenii vor să vadă în liderii lor că au încredere în ei înșiși, fără a avea legătură cu aroganța sau lauda. Oamenii vor să știe că liderii lor sunt conștienți de puterea și capacitățile lor. O persoană conștientă de sine însăși poate fi conștient și de ceilalți – ceea ce motivează și conferă putere unei echipe. Oamenii vor să știe că au pe cineva alături de ei care îi va ajuta să vadă viziunea pe termen lung și îi va ghida spre a-și folosi la maxim abilitățile.
- Consecvență – Oamenii au nevoie de siguranță, să știe la ce să se aștepte, să nu fie luați prin surprindere de decizii bruște. Indicațiile clare, comportamentul consecvent și acțiunile care urmează un fir logic sunt esențiale pentru a ține o echipă concentrată pe îndeplinirea obiectivelor. Chiar și în situațiile de criză, oamenii vor să știe că se pot baza pe cineva care este corect și onorabil. Consecvența în comportamentul emoțional este de asemenea importantă. Nu spun că liderii trebuie să fie plictisitori și să nu surprindă din când în când – prezența liderului include pasiunea, mânia și exhuberanța – însă echipa ta ar trebui să aibă o idee când vor apărea aceste emoții și că sunt motive bine întemeiate în spatele acestora.
- Calm în haos – Aproape oricine poate fi un lider bun în vremuri fericite, însă persoanele care sunt calme, care gândesc lucrurile și acțiunile în vremuri de criză dau seamă de prezență executivă. Fie că pierd un client important sau că se luptă cu un dezastru natural, la aceia care își păstrează calmul și buna judecată se vor întoarce ceilalți când totul va reveni la normal. Ți-ai observat reacțiile atunci când apare ceva neprevăzut? Dacă îți ieși din fire și apoi îți ceri scuze, îți recomand să înveți să-ți controlezi emoțiile chiar dacă totul în jurul tău se prăbușește.
Efectul pe care toate acestea îl vor crea este acel efort pe care oamenii tăi vor fi dispuși să îl depună – nu neapărat pentru companie, ci pentru tine și pentru că ei cred în ceea ce crezi și tu. Vor oferi în schimbul a ceea ce le oferi tu tot ce au mai bun: idei creative, energie, angajament și implicare. Aceasta este una dintre marile reușite ale unei organizații – să păstreze talentul oamenilor viu, fie că sunt 20 sau 20000 de persoane – și din experiența mea de coaching in Romania știu că se poate. De aceea majoritatea liderilor de succes au ajuns în acest punct: sunt încrezători în forțele proprii, sunt consecvenți în tot ceea ce fac și își păstrează calmul în haos. Dacă și tu poți să faci asta – cu autenticitate și în stilul tău propriu – vei dobândi o calitate fundamentală a liderului: prezența.
Daca toti sefii ar fi asa ai merge la servici cu mai mare drag.
la no este exact invers in mare parte